سنگ کف

سنگ کف، به عنوان یکی از مهمترین مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان، دارای ویژگی‌های منحصر بفردی است که علاوه بر زیبایی و چشم نوازی محیط، استحکام و طول عمر بالای هم دارد. یکی از پر طرفدارترین مصالح برای کفپوش ساختمان‌ها استفاده از انواع سنگ کف است.

انواع سنگ کف ساختمان

سنگ‌های ساختمانی بواسطه تنوع رنگ، دوام و استحکام بالا، بافت منحصر بفرد، نصب آسان و... سال‌هاست به عنوان یکی از پرطرفدارترین مصالح برای طراحی و اجرای کفپوش ساختمان‌ها بکار برده می‌شوند. انواع مختلفی از سنگ‌های طبیعی برای پوشش کف ساختمان یا محوطه استفاده می‌شوند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

انواع سنگ کف | سنگ کف مرمریت

سنگ کف مرمریت

سنگ مرمریت؛ یکی از رایج‌ترین انواع کفپوش‌ها (Types of Stone Flooring) برای فضای داخلی ساختمان‌ها است. این سنگ اگر ضخامت و فراوری مناسبی داشته باشد، جزو بهترین و استاندارد‌ترین گزینه‌ها برای پوشش کف ساختمان‌هاست چرا که مقاومت و زیبایی لازم را در کنار قیمت مناسب دارد. سنگ ساختمانی مرمریت سال‌های زیادی است که در قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شود این سنگ تنوع رنگی بالا و ساب پذیری خوبی دارد اما در مقابل نور خورشید، رنگ و شکل ظاهری خود را از دست می‌دهد و به مراقبت و نگهداری زیادی احتیاج دارد. مرمریت‌های براق و سابیده شده را می‌توان به عنوان سنگ کف پذیرایی و اتاق‌ها، سنگفرش مجتمع‌های اداری و تجاری و... استفاده کرد.

سنگ چینی کف

سنگ چینی یا کریستال، جزء سنگ‌های دگرگونی بوده که فشار و دمای بیشتری را نسبت به مرمریت‌ها تحمل کرده است. سنگ چینی مقاومت بالا و جذب آب بسیار ناچیزی دارد به همین دلیل از معدود سنگ‌های است که می‌توان در تمام قسمت‌های ساختمان بکار برد. از این سنگ می‌توان برای سنگ کفپوش سرویس‌های بهداشتی، پذیرایی و سنگ پله استفاده کرد.

انواع سنگ کف ساختمان | سنگ کف چینی

انواع سنگ کف ساختمان

سنگ کف مرمر

سنگ مرمر یا اونیکس یکی از زیباترین و لوکس‌ترین سنگ‌های ساختمانی است. این سنگ مقاومت بالایی در برابر رطوبت، ضربه و تغییرات دمایی دارد به همین دلیل یکی از سنگ‌های لوکس و خاص برای کف سازی است. سنگ مرمر برای ساختمان‌هایی که از سیستم گرمایشی کف استفاده می‌کنند، بسیار مناسب است چرا که گرما را حفظ کرده و به تدریج به محیط انتقال می‌دهد.

مرمر به راحتی دچار خراش و آسیب نمی‌شود و آلودگی و گرد و غبار را هم جذب نمی‌کند همچنین نگهداری و مراقبت از آن هم بسیار آسان است. قابلیت عبور نور از ویژگی‌های منحصر بفرد این سنگ است که در بعضی قسمت‌های کف ساختمان همراه با نور پردازی باعث زیبایی و شکوه آن قسمت سالن می شود. از سنگ کف مرمر می توان برای کف پذیرایی، لابی هتل‌ها و... استفاده کرد.

سنگ کف تراورتن

سنگ کف تراورتن

سنگ تراورتن جزء سنگ‌های متخلخل رسوبی است که عمدتا برای نمای بیرونی ساختمان‌ها به کار برده می‌شود. این سنگ دارای ساختار آهکی، رگه‌ها و حفره‌های زیاد و جذب آب بالا است به همین خاطر مقاومت کافی را به عنوان سنگ کف ندارد و به مرور زمان از بین می‌رود. در زمان فراوری حفره‌های موجود در سطح سنگ را با رزین اپوکسی پر می‌کنند که باعث نفوذ آب کمتر به سنگ می‌شود اما سنگفرش تراورتن حتی در این حالت هم به مرور زمان آب به داخل آن نفوذ کرده و پوسیده می‌شود.

در خارج از کشور حفره‌های موجود در سطح سنگ تراورتن را با مواد ضد آب پر می‌کنند که در آن صورت می‌توان از این سنگ برای کفپوش مکان‌های مرطوب و سرویس‌های بهداشتی هم استفاده کرد. برای افزایش مقاومت سنگ کف تراورتن بهتر است ضخامت آن بیشتر از سنگ‌های مرمریت، چینی و گرانیت‌ها باشد تا بتوانند در بربر فشار، مقاومت کافی داشته باشد.

سنگ کف گرانیت

سنگ گرانیت، یکی از مقاوم ترین و مستحکم ترین سنگ‌های ساختمانی در دنیا است که به دلیل جذب آب پایین و سختی زیادی که دارد برای استفاده در مکان‌های پرتردد و ماشین رو بسیار مناسب است. سنگ‌های گرانیت در برابر ضربه و خش بسیار مقاوم هستند به همین دلیل برای کف سازی واحدهای تجاری و اداری، پارکینگ‌ها، راه پله‌ها، حیاط و در کل مکان‌های پر رفت و آمد بسیار پرکاربرد هستند.

سنگ کف اسلب

سنگ کف اسلب

انواع سنگ کف ساختمان

سنگ اسلب یکی از انواع سنگ کف ساختمان‌هاست که همواره برای استفاده در سنگ‌فرش کف ساختمان‌ها پر تقاضا بوده است. سایز این سنگ‌های یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت آن‌هاست چرا که در این سایز، طرح سنگ به خوبی قابل نمایش است. البته بسیاری از سنگ‌های با طرح و رنگ خاص را نمی توان در ابعاد تایل تولید و فراوری کرد باید حتما در سایز اسلب برش داده شوند همین دلیل موجب شد تا بسیاری از معماران و طراحان برای زیبایی و شیک شدن پروژه‌های خود از سنگ‌های اسلب استفاده کنند. البته تنوعی که در انواع سنگ‌های اسلب و طرح‌های آن وجود دارد باعث هماهنگی کف ساختمان از نظر طرح و رنگ با دکوراسیون داخلی می‌شود.

 

به اشتراک بگذارید :